Смерть экосистем плейстоцена - факты и факторы

Автор Юрич, августа 17, 2005, 10:59:24

« назад - далее »

Биоценозы времен ледниковья были неизмеримо богаче видами и имели сложнейшую структуру, аналогично современным африканским. Голоценовые

Да, безусловно! Экосистемы сервеного полушария в ледниковом периоде показывают колоссальный биологический потенциал. Полностю реализова
42 (40%)
Конечно нужно... На нас кровь миллионов убитых живых существ, на нас - вина за смерть целых биомов. Мы и должны возродить все, что только сможе
24 (22.9%)
Нечего тут мудрствовать и "восстанавливать исконное биоразнообразие"! - Пусть и бедная сегодня экосистема, но зато точно изученная, ис
25 (23.8%)
Да какая разница - что тут было, хоть в России, хоть в Канаде, хоть 12 тысячелетий назад, хоть одно столетие! Никого всерьез это не волнует.  - Гл
14 (13.3%)

Проголосовало пользователей: 100

Gilgamesh

В букинистической системе появилась в продаже книга

Давлетова Л.В. и др. `Европейский сайгак: развитие, морфология, экология.` М. Наука. 1997г. `191 с.,ил.` `Бумажный. переплет,` Обычный формат. Цена 500 руб.
Европейский сайгак-уникальной дикое копытное, сохранившееся до наших дней в России только на землях Калмыкии. Промысловое значение сайгака велико, поскольку их мясо обладает самыми высокими качествами. В книге обсуждается метод полувольного содержания сайгака по типу ранчо.`
Cостояние: Отличное.
Начала Вселенной - атомы и пустота, все же остальное существует лишь в мнении (с) Демокрит

В конце будет наноассемблер

Nestor notabilis

О ! Великолепная книжка, надо бы ее как-то приобрести....
Интересно, а что у нас с сайтом на тему национальных парков и охотхозяйств плейстоценового типа? Вроде, когда-то этот вопрос активно обсуждался?

Gilgamesh

Ещё книжка.

ЦитироватьReintroduction of Top-Order Predators (Conservation Science and Practice) By Matt W. Hayward, Michael Somers
Publisher: Wiley-Blackwell | ISBN: 1405176806 | edition 2009 | PDF | 480 pages | 4,94 mb

Large predators are among the most threatened species on the planet and ways of conserving them in the face of increasing human populations and associated resource requirements are becoming critical. This book draws upon the experiences of some of the world's foremost large carnivore specialists to discuss the numerous issues associated reintroducing large predators back into their natural habitats. Reviews of internationally renowned reintroduction programs for wolves, European lynx and African wild dog reveal the successes and failures of these actions. Experts on tigers, snow leopards and jaguars contend that there are other conservation options of higher priority that will ensure their security in the long-term. Other experts discuss more theoretical aspects such as whether we know enough about these species to be able to predict their behavioural or ecological response to the reintroduction process. Social, economic, political and genetic considerations are also addressed.

http://uploading.com/files/0C4E60ES/9781405176804%201.zip.html
http://depositfiles.com/files/atay0123p

В ней есть помимо прочего, на мой взгляд, весьма странная работа "Reintroducing the Dingo: Can Australia's Conservation Wastelands be Restored?" Chris R. Dickman, Alistair S. Glen and Mike Letnic

Реинтродукция одичавшего вариетета домашней собаки - это мощно. Хотя некоторым оправданием этой фантасмагории служит вытеснение собакой интродуцированных лис и кошек. Авторы всё же оценивают суммарный выхлоп относительно биоразнообразия как положительный.
Начала Вселенной - атомы и пустота, все же остальное существует лишь в мнении (с) Демокрит

В конце будет наноассемблер

Nestor notabilis

ЦитироватьРеинтродукция одичавшего вариетета домашней собаки - это мощно.
"Сон разума рождает чудовищ" называется. Интересно, это у австралийцев всегда так, или только по субботам?

ЦитироватьХотя некоторым оправданием этой фантасмагории служит вытеснение собакой интродуцированных лис и кошек.
Ну, наверное. Лиса - страшный бич в Австралии, и теоретически, динго могут ее пожрать. Но практически не выйдет, думаю - лиса куда пластичнее и просто в силу размеров и спектра добычи достигает большей плотности популяций, чем динго. У последних просто ресурсов не хватит выдавить всех лис из данной территории. А если останется хотя бы пара - при следующем падении численности динго опять размножатся лисы.
С кошками вообще глухо. Никогда ни нигде собака еще не уничтожила популяцию кошки (кроме открытой степи без укрытий вообще).

Но мой лично взгляд, логичнее и умнее и экосистемно правильнее было бы задуматься о возвращении в районы, населенные лисами и кошками и уже освобожденные от бродячих собак, таких исконных хищников Австралии, как сумчатый дьявол и пятнистый кволл. Вот это - будет восстановлением нормальных ценозных связей в Австралии, а не заменой одного вида-мигранта на другой, такой же вредоносный для аборигенной биоты.
И дьявол и кволл достаточно сильны для того, чтобы дать отпор лисице или домашней кошке и отогнать обеих от добычи, но оба совершенно уязвимы перед сбившимися в стаю бродячими псами.

Nestor notabilis

Подборка видеоксюжетов о позднем плейстоцене...

http://www.bbcmotiongallery.com/Customer/SearchResults.aspx?searchText=%22PLEISTOCENE+EPOCH%22&keyword=PLEISTOCENE+EPOCH&type=Keyword

И еще одна подборка...

видеосюжеты о львах в заснеженном пейзаже...

Так странно это видеть... как будто ты вернулся на 13 тысяч лет назад...

http://www.bbcmotiongallery.com/Customer/SearchDetails.aspx?searchText=snow+AND+lion&type=Simple&footage=AllClipsExceptEntertainment&itemId=99a85fdc-0ba8-4772-b7b6-c1ed778f7dcb

http://www.bbcmotiongallery.com/Customer/SearchDetails.aspx?searchText=snow+AND+lion&type=Simple&footage=AllClipsExceptEntertainment&itemId=c08b9f39-a3d7-4f28-9855-33ff260acdc7

http://www.bbcmotiongallery.com/Customer/SearchDetails.aspx?searchText=snow+AND+lion&type=Simple&footage=AllClipsExceptEntertainment&itemId=be7241d9-8ed8-4817-8f5f-fa9696700056

http://www.bbcmotiongallery.com/Customer/SearchDetails.aspx?searchText=snow+AND+lion&type=Simple&footage=AllClipsExceptEntertainment&itemId=f9667635-919d-4ab1-b08a-3d6e7b009b17

Кстати, львица очень неплохо смотрится в зимней степи. Маскировка в любом случае не хуже, чем у пумы и куда лучше, чем у амурского тигра, даже белого.

Только что прочитал подпись - оказывается, это не кадры из фильма. Это реальный лев, живущий у кого-то в частном парке в Айдахо, США. Львица идет через зимнюю степь, ветер и снег сама, это НЕ постановочные кадры.

Ау, господин Зимов, Вы ЭТО видите???
Вот вам и "крупные хищники, возвращенные в исконные места обитания на Севере" - не на бумаге, а в реальности...

Gilgamesh

Ещё книжка.

Копытные в зоопарках и питомниках: Межвед. сб. науч. и науч.-метод. тр.
/Московский зоопарк, 2005, 290 с.
Настоящий сборник научных и научно-методических статей создан по результатам
работы Школы-семинара «Копытные в зоопарках и питомниках», который состоялся 18-
22 октября 2004 года на базе научно-методического отдела Московского зоопарка и
Информационного центра Евроазиатской региональной ассоциации зоопарков и
аквариумов. В работе школы-семинара приняли участие директора, заведующие отделами
млекопитающих, заведующие ветлечебницами, ветеринарные врачи и ученые-зоологи из
35-ти зоопарков, питомников, высших учебных и научных учреждений России,
Казахстана, Беларуси, Узбекистана, Украины и Словакии. Всего в работе школы-семинара
приняло участие свыше 70 специалистов. Сборник рассчитан на сотрудников зоопарков,
питомников, биологических научных и учебных заведений, зоологов, зооинженеров,
ветврачей и студентов-биологов.
Табл. 15, библ. 206 назв., рис. 30.

http://www.earaza.ru/pdf/kopit2005.pdf

Тут мноо про интродукию и реинтродукцию копытных. В т.ч. пржевалок, сайгаков.
Начала Вселенной - атомы и пустота, все же остальное существует лишь в мнении (с) Демокрит

В конце будет наноассемблер

Nestor notabilis

Прекрасная книга, спасибо большое!

Вот интересная заметка про слона...

Цитата: А.Коткин...Впрочем, одно время именно в Перми существовал, пожалуй, самый оригинальный слоновник, какой только можно себе вообразить.

Дело было так. В 1986 году задумали пермяки реконструировать здание своего слоновника за лето, пока Джонни может постоять на улице. Три стены снесли, одну оставили, чтобы слон на прогулку в город не отправился. И работа шла, но, как это всегда случается, осень подкралась незаметно, и в сентябре стукнул морозец. Только Джон ведь не в северном зоопарке родился, его малышом в жаркой Индии поймали. Простудится — и нет махины, а жалко. Срочно начали искать выход из ситуации, даже воинской части предлагали временно подержать слона в теплом боксе, однако никто не соблазнился. Тогда на то, что уже успели соорудить, натянули брезентовый тент и завели слона под эту условную крышу. А чтобы не замерз, доставили в зоопарк агрегат, который гнал внутрь горячий воздух по толстому шлангу. Агрегат оказался с норовом и потребовал круглосуточного дежурства возле себя: каждые два часа перегревался, и на следующие два ему полагался отдых. Таким способом Джонни продержали под брезентом с осени по весну. Когда в мае он вышел на улицу, глазам изумленной публики предстал слон с волосатой головой. За зиму на ней пробилась шерсть, какая бывает у слонят в младенчестве. Не мамонт, конечно, но микроэволюция в ту сторону сдвинулась. Пошла ли бы она дальше — неизвестно, потому что стройку все же завершили, а в тепле Джон вновь быстро полысел.
И еще одно - по словам Андрея выходит, что все крупные жители тропических регионов в условиях Европы выходят гулять на снег. Но "свободы выбора", как в Новосибе, им не дают - кормежка проиходит внутри помещений, в том числе вечерняя, и тогда их на ночь запирают в тепле.

Очень бы хотелось узнать что-то подобное о суматранских носорогах, которые умудрились сохранить волосяной покров даже в условиях тропических островов.

И еще, кто-то может внятно объяснить, известен ли уже механизм восстановления волосяного покрова у таких "лысых" животных, как слоны, при сильном и длительном снижении температуры? Что это за чудо такое вообще? И к чему это может привести в плане эко-климатической пластичности вида?

Nestor notabilis

Перевод глав 1-6 из книги Б.Эдмеадеса "Мегафауна - первые жертвы человека", 2006.

http://myfolder.ru/13821462

Игрок

Nestor,
эта книга Эдмеадеса готовится к изданию на русском языке?

Nestor notabilis

Интернет версия в бесплатном доступе будет в любом случае. Ни один, так другой переводчик сделает. А вот насчет издания на бумаге... Хотелось бы... с авторскими иллюстрациями, во всяком случае художники Зоофорума интерес выражали, но получится ли издать - не знаю. Дорого это очень, за свой счет издавать.... А куда-то соваться в издательство с предложением опубликовать за их счет - я даже не знаю, как это сделать. И мозги себе компостировать общением с "Академкнигой" и тому подобным - как-то не хочется.

e-note

Думаю, эту новость следует запостить сюда:

ЦитироватьВ Якутии объявлен открытый аукцион на расширение вольера для передержки второй партии лесных бизонов из Канады. Вольер расположен в питомнике "Тымпынай" на территории природного парка "Синяя" Горного улуса.

Максимальная цена контракта составляет 1 220 000 рублей. Источник финансирования - республиканский бюджет. Срок выполнения работ - четвертый квартал 2009 года. Требуется построить ограждение длиной 3000 метров из лиственницы.

Заказчик - департамент биологических ресурсов министерства охраны природы Республики Саха.

Заявки принимаются до 18 часов 28 сентября 2009 года.

Официальная информация об аукционе находится на сайте "Государственный заказ Республики Саха".

Источник

Евгений А.

Прекрасная новость! Глядишь, лет через 20 будет полноценная дикая популяция (ну или хотя бы полу-дикая)!
А что нового у Зимова? Есть какое-то развитие?

Nestor notabilis

Обнаружено единственное наскальное изображение Thylacoleo carnifex - сумчатого "льва".

В оригинале статьи по нижеприведенной ссылке есть иллюстрации.

http://www.antiquity.ac.uk/projgall/akerman1/

ЦитироватьAn ancient rock painting of a marsupial lion, Thylacoleo carnifex,
from the Kimberley, Western Australia
Kim Akerman & Tim Willing

Introduction

In June 2008 Tim Willing, while exploring rock art on the north-western coast of the Kimberley, found and recorded the image of a large striped quadruped painted in a shelter near the western shore of the Admiralty Gulf. Unfortunately conditions permitted the taking of only three digital images. Reviewing these, Akerman considered that they depicted a marsupial lion (Thylacoleo carnifex) rather than a thylacine or Tasmanian tiger (Thylacinus cynocephalus).

In an earlier paper Akerman (1998) had described another painting of a large quadruped, also from the north Kimberley, and suggested, after reviewing the palaeontological literature and literature dealing with representations of ancient fauna in Aboriginal rock art (Calaby & Lewis 1977; Murray & Chaloupka 1984; Lewis 1986; Chaloupka & Murray 1986), that it possibly represented a Thylacoleo. The 2008 image however clearly shows a number of features, absent in the image previously described and which tend to confirm that it represents a Thylacoleo.

The images of the painting were forwarded to palaeontologists Peter Murray (formerly of the Central Australian Museum, Alice Springs, Northern Territory ), John Long (Museum of Victoria in Melbourne) and Rod Wells (School of Biological Sciences, Flinders University, South Australia ), who have all worked intensively on Thylacoleo material. All three had no hesitation in accepting the identification of the animal as a Thylacoleo. Clay Bryce (Aquatic Division, Western Australian Museum in Welshpool) generously provided a DVD of the The Bone Diggers (Bryce & Searle 2006), a documentary about a complete Thylacoleo skeleton which proved relevant to this discussion.

At the time of discovery, the three images were taken under adverse conditions at the end of the day. Due to the tight voyage itinerary there was no opportunity to re-visit the site and systematically record the painting in greater detail.

The image
Figure 1
Figure 1. Photo taken at a slightly oblique angle showing the entire painting of a Thylacoleo.
Click to enlarge.

The animal is depicted outlined in red ochre (Figure 1). There has been some bleeding of the ochre, particularly about the head but this does not obscure it. Mineral deposits run in a thin trail down the wall of the shelter and divide the muzzle of the beast and a second trail obscures one ear. Some deposit intrudes upon the dorsal line and a larger deposit covers areas of the end of the tail. A number of other paintings, but of a dark mulberry colour, appear to have been superimposed upon the main painting at some later date.

These include:

  1. a small painting, possibly a 'Clothes Peg' Bradshaw (Gwion) depicting a female figure with raised arms which is placed over the thorax of the animal but does not obscure it;
  2. an enigmatic figure, possibly the remains of a Tassel Bradshaw (Gwion) that lies across and below the cervical area and impinges upon the forearm of the animal;.
  3. fern-like structures over the stomach and in front of the forepaw;
  4. a tail, with tufted tail-tip is located in front of the head of the main figure and painted in the same manner. Unfortunately other details of this figure, because of its proximity to the entrance of the shelter, have been obliterated. However this tail-tip and that of the main figure are very alike, and both are strikingly similar to an image thought to represent a Thylacoleo illustrated in Murray & Chaloupka (1984: 111, Figure 6d).

The figure (Figure 2) is exceptionally clear and without any overpainting that obscures major features or could lead to the suggestion that the figure is a �construct' serendipitously made from elements of otherwise unrelated paintings (Lewis 1986). though no scale was available at the time it was estimated that the overall length of the rock painting was about 2m.
Figure 2
Figure 2. Detail of the Thylacoleo showing the tail of another animal in front of the primary image, drawn from a digitally enhanced image. The head is broad and deep with a blunt muzzle, rather than elongated, as are thylacine heads. The striping on the dorsal region is also more extensive than that recorded for thylacines, where striping is usually restricted to the lumbar and upper tail region.
Click to enlarge.
Figure 3
Figure 3. Detail of the head and forepaw of the Thylacoleo, also showing the superimposition of other art, drawn from a digitally enhanced image. The broad paw with extended claws is quite different from the dog-like pads depicted on images of thylacines.
Click to enlarge.

The head is large and rectangular with prominent triangular ears. The large round eye is clearly shown. Although there is some running of the ochre since it was originally painted, a pupil may have been indicated. Possibly a small eye was painted initially and then re-painted at a larger scale to encompass the original eye and make it appear to have a pupil. In front of the lower muzzle there appears to be a protruding rhomboidal feature. A mineral deposit makes it difficult to determine if this feature is connected to the muzzle, but it is of a similar pigment to the main figure and may represent a protruding lower incisor.

The front leg is carefully drawn as if to emphasise the robust musculature of both upper and lower limb, while the paw is shown in plan-view with pads and claws extended. The artist has depicted the paw in great detail, as clearly in fact as a person today would draw the tracks of a dingo or kangaroo (Figure 3).

Short stripes run along the dorsal region, from the shoulders to the base of the tail, but they are not present on the tail. The stripes penetrate a little more than a third of the way across the body. There appears to be a darker area connecting the lower ends of the stripes - but this also may be due to bleeding of the ochre subsequent to application.
Figure 4
Figure 4. Details of the hindquarters of the Thylacoleo, showing hind foot, genitalia and tail, drawn from a digitally enhanced image. Compared with the powerful forequarters, the hindquarters appear underdeveloped. This apparent asymmetry is not seen in rock art images of thylacines, where both hind and fore limbs are usually of similar dimensions. However thylacoleos were equipped with powerful claws on the hind limbs and these appear to be depicted in this image.
Click to enlarge.

A long thin tail, gently arching upwards from the base, accounts for about a third of the total length of the animal. The tail appears to be tufted, but, as noted above, mineral deposits obscure parts of the tip. The animal is clearly male: immediately below the base of the tail a downwardly curving, pointed penis projects from the cloacal region and below this there is a more rounded sac-like scrotum (Figure 4). This marsupial arrangement of cloaca, which conceals the reproductive apertures as well as those of the alimentary and urinary systems, is placed in the case of the male animal behind the scrotum.

The short, solid, hind leg is shown with the whole foot in an almost horizontal position, and with the heel clearly indicated. The hind paw appears to be slightly splayed as if gripping the ground and supporting the weight of the animal, which is reaching out and swiping with the forepaw.

Discussion

The figure is 'cat-like' rather than 'dog-like'. The head is large with a bluff profile and does not have the drawn-out muzzle found in rock art images of other striped animals - particularly thylacines. Thylacoleos were animals equipped with huge shearing premolars and the shape of the head reflects the massive jaw muscles used to operate them. It has been suggested that the highly developed incisors are used for both grabbing and stabbing when killing prey (Wells et al. 1982; Bryce & Searle 2006) and it is possible that the lozenge-shaped figure shown in front of, or possibly part of, the lower jaw, represents the diprotodontid, pointed, lower incisors characteristic of these animals.

As the animal is definitely male and the penis is erect, it can be presumed to be in breeding mode. The possible presence of the tufted tail of a second animal in front of its muzzle suggests that it is pursuing a similar animal; perhaps the panel originally depicted two beasts in courting mode. If this were the case, then it is also possible that the feature in front of the muzzle may in fact be a protruding tongue.

The artist appears to place a degree of emphasis on the massive clawed paws. As well as other digits, the carefully painted forepaw appears also to show one enlarged digit and claw. Thylacoleo had large, retractable claws on both fore and hind limbs and the thumbs were particularly large in relation to the other digits. Reconstructions (Wells & Nichol 1976; Wells et al. 1982; Wells 1985; Bryce & Searle 2006) suggest that the animal supported itself by rocking back on the hind feet using the tail as a prop, and delivered powerful smashing blows with the fearsomely clawed, front paws. The paws were probably also used to grasp prey before killing by biting with the large incisors.

On the hind paw, one toe has also been depicted larger than the others. In life, the structure of the Thylacoleo hind foot included an enlarged and opposable big toe, which suggests that the animal could also climb extremely well. The hind legs are however much less robust in relation to the forelimbs, a feature confirmed by the actual anatomy of these limbs in a skeleton recovered at Nullarbor (see below). The artist's understanding and appreciation of the particularly dangerous nature of the forelimbs and paws may possibly be inferred by the apparent differentiation in emphasis between the fore and hind limbs.

The discovery of the complete skeleton of a Thylacoleo carnifex in a cave on the Nullarbor Plain in the recent past has allowed palaeontologists to reconstruct accurately the animal and investigate and answer a number of questions about its bio-mechanics. The DVD The Bone Diggers: mystery of a lost predator (Bryce & Searle 2006), covering the discovery, retrieval, reconstruction and some of the initial findings of the bio-mechanical and other anatomical investigations carried out to date has been most valuable in relation to the understanding of the rock art image.

In many ways the 2008 Kimberley painting of Thylacoleo also adds to our knowledge of the animal's appearance that, without the discovery of a mummified animal, would have remained conjecture. The artist has depicted a tail with tufted tip. The ears are pointed rather than rounded. The animal is striped, rather than spotted, or spotted and striped as shown in some reconstructions. The stripes are shown to run the length of the body between the shoulders and the base of the tail, but do not cross over the body into the belly and flanks.

The presence of the eye - a feature rarely shown in other early animal images of the region - suggests that it was a significant element of the animal's identity, for the artist at least. The eye is huge, and raises the possibility that the creature was a nocturnal hunter - even if the 'pupil' was not deliberately intended.

The fern-like figure referred to earlier that is painted in front of the forepaw and perhaps intruding on to it, may or may not be part of the larger image (Figure 3). It may be that either the original artist incorporated an existing figure to suggest the scratches left by an animal marking its territory, or a later artist has added the fern-like figure for the same purpose.

Finally it appears that the image was part of a larger panel, incorporating at least one other individual and possibly representing the animals involved in courtship.

The painting itself, falls into the stylistic regime described by Walsh (1994: 76), as the Irregular Infill Animal Period, Zoomorphic Group, Large Naturalistic Macropod Sub-Group - and which lies within Walsh's Archaic Epoch of the Kimberley Rock Art Sequence. Perceiving similarities in the Kimberley with elements in the Arnhem Land Rock Art Sequence created by Chaloupka (Chaloupka 1993: 94), we believe this sub-group would possibly be better called �the Large Naturalistic Animals Period', as �irregular infill' may not necessarily be present.

Conclusions

In the discussion of a seminar on Kimberley rock art, Welch (2007: 155) suggests that the only confirmed figure of any Australian megafauna found in the rock art of the continent is the picture of the Marsupial Tapir, Palorchestes described by Murray & Chaloupka (1984: 111; Chaloupka 1993: 100). These authors did suggest that other 'cat-like' animals that appear in Arnhem Land rock art may also represent the Marsupial Lion, Thylacoleo carnifex. Akerman (1998) has suggested that a painting found in the King George River region of the Kimberley may also possibly represent this animal. With the finding of the 2008 figure however we have indisputable evidence that some early Aboriginal people were not only familiar with megafauna, in this case, Thylacoleo carnifex, but also recorded the salient features of this, now long extinct, animal in a manner that resonates across the millennia.
Acknowledgements

Kim Akerman wishes to thank Pearl Sea Coastal Cruises and the Australian Geographic Society for providing the opportunity to participate in two memorable voyages exploring the rock art of the northwest Kimberley coast. Captains Ben Bonnett and Neil Harding and the crew of the Kimberley Quest II are thanked for the generous provision of dinghy access - as well as for sharing our passionate enthusiasm for Kimberley rock art. Our thanks also go to Clay Bryce who provided copies of the DVD The Bone Diggers: mystery of a lost predator, and to John Long, Peter Murray and Rod Wells who confirmed our initial identification of the painting as a Thylacoleo. Rod Wells also commented on our original manuscript. The generous assistance of Gunnar Syren in producing the black and white tracings of the digital images is most gratefully acknowledged. Finally we wish to thank the Wunambal Gaambera Aboriginal Corporation at Kalumburu, for allowing us to work in their country and in particular Sylvester Mangalomara, as 'countryman' and teacher, for both his friendship and knowledge during the rock art voyages.
References

   * AKERMAN, K. 1998. A rock painting, possibly of the now extinct marsupial Thylacoleo (marsupial lion), from the north Kimberley, Western Australia. The Beagle, Records of the Museum and Art Gallery of the Northern Territory 14: 117-21.
   * BRYCE, C. & M. SEARLE. 2006. The Bone Diggers: Mystery of a Lost Predator. DVD produced by the Western Australian Museum and the Storyteller Media Group. Western Australia.
   * CALABY, J.H. & D.J. LEWIS. 1977. The Tasmanian Devil in Arnhem Land rock art. Mankind 11(2): 150-1.
   * CHALOUPKA, G. 1993. Journey in time: the world�s longest continuing art tradition: the 50,000 year story of the Australian aboriginal rock art of Arnhem Land. Chatswood, NSW: Reed.
   * CHALOUPKA, G. & P. MURRAY. 1986. Dreamtime or reality? A reply to Lewis. Archaeology in Oceania 21(2): 145-57.
   * LEWIS, D. 1986. The Dreamtime animals: a reply. Archaeology in Oceania 21(2): 140-5.
   * MURRAY, P. & G. CHALOUPKA. 1984. The Dreamtime animals: extinct megafauna in Arnhemland rock art. Archaeology in Oceania 19: 105-16.
   * WALSH, G.L. 1994. Bradshaws: ancient rock paintings of north-west Australia. Geneva.
   * WELCH, D.M. 2007. Bradshaw art of the Kimberley, in M.J. Donaldson & K.F. Kenneally (ed.) Rock art of the Kimberley: proceedings of the Kimberley Society rock art seminar 2005. Perth, Western Australia: Kimberley Society.
   * WELLS, R.T. 1985. Thylacoleo carnifex (Phalangeridae: Marsupialia), marsupial "lion". in P.V. Rich, G. F. Van Tets & F.Knight (ed.) Kadimakara extinct vertebrates of Australia. Princeton (NJ): Princeton University Press.
   * WELLS, R.T. & NICHOL, B. 1976. On the manus and pes of the cave lion, Thylacoleo carnifex (Owen) (Marsupialia). Transactions of the Royal Society of South Australia 101(6): 139-46.
   * WELLS, R.T, D.R. HORTON & P. ROGERS 1982. Thylacoleo carnifex (Owen) (Thylacoleonidae), Marsupial carnivore? in M. Archer (ed.) Carnivorous Marsupials: 573-86. Sydney: Royal Zoological Society of New South Wales.

Authors

   * Kim Akerman
     4 Dorset St, Moonah, Tasmania 7009, Australia (Email: kimakerman@tastel.net.au)
   * Tim Willing
     Pearl Sea Coastal Cruises, PO Box 2838 Broome, Western Australia 6725 (Email: pearlseacruises@wn.com.au)

Panthera Atrox

Значит он все-таки был полосатым. Кстати заметь, что у него линия спины похожа на тилациновую, задние лапы пальцеходящие, а передние стопоходящие.

Ван

Цитата: Panthera Atrox от сентября 16, 2009, 02:21:20
у него линия спины похожа на тилациновую, задние лапы пальцеходящие, а передние стопоходящие.
Не, только на пальцы опора. Художник неумелый.